Harmolypia, art at Gallery Maria Friis in Copenhagen

Salty Waters

Though each love is experienced as unique and
though the subject rejects the notion of repeating it
elsewhere later on, he sometimes discovers in
himself a kind of diffusion of amorous desire; he
then realizes he is doomed to wander until he dies;
from love to love.
– Roland Barthes, A Lover’s Discourse: Fragments

 

Da Roland Barthes skrev A Lover’s Discourse: Fragments i 1977 var han optaget af at skabe et figursystem, der kunne beskrive kærlighedens forskellige faser. Han søgte efter et sprog for begæret – det lette og ekstatiske, det tunge og sorgfulde.

Undervejs i udformningen af udstillingen Salty Waters har Sian Kristoffersen kontinuerligt kredset om Roland Barthes fragmenterede bogværk. Ikke for at hente direkte inspiration, men snarere for at vende tilbage til ordene, se hvordan de abstrakte følelser bliver konkrete og formgivne i sproget og for at søge forbindelserne mellem affektionen, brusende eller stille, og hendes skulpturelle værker; hvordan deres tilstedeværelse og udtryk virker, hvordan de evner at fremkalde stemninger og følelser i deres beskuere.

Sian Kristoffersen skaber store, intense installationer og tableauer af værkgrupper. Hvert værk er udtryk for en undersøgelse af både form og materiale. Hvor hun ofte arbejder på tværs af metaller, tekstiler og træsorter, er værkerne på udstillingen tæt forbundne gennem deres motivmæssige elementer og sanselige, stemningsfulde materialitet. Det salte vand, der hænger i en dråbe fra en finger, sneglehuse strøet over vifter og en konkylie, hvis form strækker sig og lader sig omdanne til et øre. Værkerne fremstår som flydende dele af et samlet hele, deres detaljer skvulper over og ind i hinanden, og formerne gentages som cirkulære bevægelser.

Man mærker tydeligt Sian Kristoffersens kredsen omkring det skrevne ord, og Salty Waters udgør sin egen poetik. Sian Kristoffersens særlige sprog kommunikeres i fragmenter, som både rummer en stor skrøbelighed og en umiskendelig rå styrke. Flere af værkerne sitrer på grænsen mellem det uskyldige og det farlige, de kan være objekter til leg eller krigeriske våben. Ligesom kærligheden og dens sprog er fyldt af ambivalenser og dobbelttydigheder, fyldt af glæde, ubehag og ensomme vandringer fra den ene elskede til den næste, står Sian Kristoffersens værker som mangefacetterede udsagn, der rummer det poetiske, det svære og det smukke.

Sian Kristoffersen havde sin første soloudstilling ”Salty Waters” i september 2022 i Galleri Maria Friis. 

I august 2023 kuraterede Galleri Maria Friis en kunstudstilling på Enter Art Fair, som et konceptuelt greb på og alternativt bidrag til, de velkendte messestande. Udstillingen viste værker af fire af galleriets kunstnere, heriblandt værker af Sian Kristoffersen. Statens Kunstfond erhvervede 2 bronzeværker fra serien “Kallos” og udstillingen på Enter Art Fair blev endvidere præmieret af Statens Kunstfond.

Sian Kristoffersen (f. 1969, Danmark) er uddannet fra Glasgow School of Arts og Det Kongelige Danske Kunstakademi. Hun har modtaget Niels Wessel Bagges Kunstfonds Pris, og hendes værker er del af samlingen hos Statens Kunstfond. I september 2022 Galleri Maria Friis Sian Kristoffersen har bl.a. udstillet sine værker på Ringsted Galleriet, Holstebro Kunstmuseum, Viborg Kunsthal og Tranen.

Se udstillingens værker:
Sian Kristoffersen – Salty Waters

Salty Waters (installation view), photo: Kristian Touborg
Sian Kristoffersen, art at Gallery Maria Friis in Copenhagen
Salty Waters (installation view), foto: Kristian Touborg
Sian Kristoffersen Galleri Maria Friis
Salty Waters (installation view), foto: Kristian Touborg