Under
Jeg så det ikke komme
ser det aldrig komme.
Kommer det ikke?
Intet falder fra himlen
ingen regn,
ingen sne.
Underligt
Underligt
Et dyr har sat sig fast
i min nakke
i mit indre
lever
under huden,
under vejret,
under tiden:
mit bidemærke
mit sideblik
mit tidevand.
– Stense Andrea Lind-Valdan, 2023
Et dyr har sat sig fast i Stense Andrea Lind-Valdans udstilling Under. En fugl eller en ræv? Fjer, vinger, næb og den stride, røde pels opstår i forskellige former og proportioner.
Under er en kredsen om kroppen, men som beskuer spørger man sig selv, om det er kunstnerens, dyrenes eller måske den kollektive krop, der er til stede i de fingermalede strøg. Uanset mærker man i værkerne en dyb forankring i kødet og i blodet samt en fælles forståelse af samhørighed og forening i seksualiteten. Under er både horisontalt og mirakuløst og kredser om bevægelser og slægtskaber mellem det forunderlige og det indre liv, på både det symbolske og det fysiske plan.
Værkserien Våge afbilder fugle, måske i himmelflugt, måske faldne, og deres reder, enten tomme eller med æg. Fuglene fremstår haptiske og grænsende til det abstrakte. Mennesket har til alle tider været fascineret af fuglen, dens engleagtige og mirakuløse associationer. Fuglen er styret af instinkt og intuition. Dens redebyggerier er fantastiske konstruktioner; dragende og dramatiske med deres på samme tid beskyttende og skrøbelige former.
Der er en dobbelthed i mange af Stense Andrea Lind-Valdans værker, idet de er motiv og krop på samme tid. Værkerne peger ikke blot mod deres afbildede figurer, men de kaster også lys over deres egen skabelse. I Cit. undergår et kvindekøn en transformation til et næb, en vinge og et æg i en rede. Det kønslige metamorfosemotiv forstærkes af menstruationsblodet, et stærkt og væsentligt materiale i værkerne.
Blodet, kønnet og kroppen er allestedsnærværende i Under, og i serien Løn har Stense Andrea Lind-Valdan skabt et billedforløb over forskellige eksplicit seksuelle scenarier. Værkernes intime motiver understøttes af de fine og omsorgsfuldt detaljerede streger og farvelægninger. Lyst, glæde og begær, underkastelse og dominans er alle sider af den seksualitet, de udvekslinger, der bliver udfoldet i Løn. Blikket er kvindeligt. En ræv ledsager hver enkelt akt, som en voyeur eller en deltager, der holder sig på afstand men også som et rovdyr, der fastholder de instinktive toner.
Det dyriske og menneskelige sammenblandes og sløres i hinanden. I værkserien Medlemmer (du var et menneske, jeg var en leopard), der er ansigtsmonotypier lavet med makeup, ser vi absurde dyremasker og poppede selvportrætter på én og samme tid. Værkerne får en formalistisk karakter, men bag det formelle og nonfigurative ligger det kønnede og melankolske.
Stense Andrea Lind-Valdans værker kan forstås som udvidede malerier. De tager deres udgangspunkter i kroppens handlinger og skabes gennem en kontakt til materiale og motiv. Kroppens aftryk, dens bevægelser og udledninger er nærværende på udstillingen, og de spor, der sættes, synes både organisk levende og som frosne i tid og rum. Under er en sensibilitet, en kontakt og en gestus.
Stense Andrea Lind-Valdan (f. 1985, Danmark) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi. Hun har modtaget legater fra bl.a. Akademiraadet, Statens Kunstfond og senest Ole Haslunds kunstnerlegat 2022. Hendes værker er blandt andet en del af samlingerne på Den Nationale Fotosamling, SMK og Statens Kunstfond. Stense Andrea Lind-Valdan har en række udstillinger bag sig, senest den præmierede MAMA MIA (hvor hun også fungerede som kurator) på Willumsens Museum, Frederikssund (2022). Desuden har hun deltaget på diverse gruppeudstillinger, heriblandt Syklus, Menstruationskunst i Norden, Telemark Kunstsenter, Skien, Norge (2020), Overgange, KØN Gender Museum Denmark, Aarhus (2019), Sproghospitalet, Sorø Kunstmuseum, Sorø (2019) og Writings of Bodies, Den Frie Udstillingsbygning, København (2019). Stense Andrea Lind-Valdans praksis er også bogbaseret, og hun har bl.a. udgivet den præmierede VI RUS SALVE med Ursula Andkjær Olsen, Gyldendal (2016) og adskillige bøger på sit eget forlag, Forlaget Sød Tøs, senest fotobøgerne ☆☆☆ (2022) og 33 (2019).
Udstillingen Under markerer, at Stense Andrea Lind-Valdan nu er repræsenteret af Galleri Maria Friis.
Stense Andrea Lind-Valdan: Våge, 2022. Akryl, kul, pastelkridt, tusch og blæk på syrefrit papir indrammet i mørk eg med museumsglas, 50 x 65 cm (indrammet 61 x 76 cm).
Se udstillingens værker:
Stense Andrea Lind-Valdan – Under